lørdag 13. juli 2013

De hemmelige barna - nok en bra bok!

Eldstemann kastet et blikk på boka jeg leste. "Åja, enda en bok om en dame på et annet kontinent". Stemmer godt det. Jeg er krimtrøtt. Jeg er trøtt av norsk og trøtt av amerikansk. Plukker gjerne opp noe annet hvis jeg finner det og det fenger min interesse. Da har han sikkert rett da, han som observerer meg mer objektivt enn det jeg selv gjør - det er gjerne damer på et annet kontinent. 

"Er mor sint på meg?"
"Nei!" Shurika klemte henne inntil seg. "Hva får deg til å tro det?" 
"Hun vil ikke ha oss. Hun bare lyger og later som om. Det gjør dere alle sammen"
Shurika satt på gulvet og løftet opp Serafinas hender. "Serafina, se på meg". 
Serafinas blikk vandret hit og dit, ukomfortabel med den plutselige intensiteten i Shurikas uttrykk. "Hør på meg. Hør godt etter". Hun klemte Serafinas hånd hardt. "Du må glemme det du hørte jenta mi. Du må glemme det og aldri tenke på det igjen, hører du meg? Du og søsteren din er ikke som andre barn. Dere må forberede dere på å være sterke for hverandre, og gjøre dere klare til å leve livet når det kommer til dere, for det vil det". 

Serafina kunne kjenne intensiteten i Shurikas grep. Det skremte henne, langt inni henne, der ingen hadde tilgang, men hun visste ut ifra Shurikas stemme at hun måtte lytte, for her fantes tillit, og akkurat da trodde hun av hele sitt hjerte at det ikke fantes noen som elsket henne høyere. 

"De hemmelige barna" er fortellingen om forfatterens egen familie. Alison McQueen har skrevet en fin bok om briten James som driver en teplantasje i India. India strømmes over av gifteklare kvinner sendt fra England til imperiet for å slå seg til ro, men James tar seg i stedet en lokal kvinne som konkubine uten å ane hvilke konsekvenser det skal få både for ham selv og for de to barna som blir produkter av forholdet. Han selv mister anseelse, men barna faller utenfor både det indiske og det britiske. 

En bra bok! Ikke avansert verken språklig eller dramaturgisk, men underholdende og uten irriterende dårlige formuleringer eller språklige svakhetert. Terningkast 4

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar