søndag 13. april 2014

Til Jacobs forsvar - bra bok!

Jeg har egentlig slått opp med krim, men innimellom omtales krim jeg skjønner jeg vil ha glede av å lese. Derfor har jeg nå fullført "Til Jacobs forsvar" av William Landay.

Fra baksiden:
Visestatsadvokat Andy Barber er vel ansett i lokalsamfunnet Newton i Massachusetts. Sammen med sin kone Laurie og deres 14-årige sønn Jacob opplever han sitt livs mareritt, da 14-årige Ben Rifken blir funnet brutalt mordet i en park. Andy er overbevist om at en lokal barnmishandler er den skyldige, men urovekkende opplysninger og avsløringer peker sjokkerende nok i retning av Jacob. 

Hos Andy vekkes alt av foreldreinstinkt, og han gjør hva han kan for å beskytte sønnen. Jacob sier han er uskyldig, og Andy tror ham. Det må han jo gjøre. Han er guttens far. Idet dramaet kulminerer, må Andy og Laurie stille seg alle foreldres vanskeligste spørsmål: Hvor godt kjenner du egentlig ditt eget barn? Og hvor langt er du villig til å gå for å redde det? 

Boka er relativt godt skrevet, selv om jeg mistenker at dette er en bok som gjør seg best på originalspråket. Det er imidlertid en spennende historie som fortelles og jeg kan lett identifisere meg med begge foreldrenes kamp for å forstå hva som er sannhet og hva som er løgn. Boka veksler mellom de skjønnlitterære beskrivelsene og transkripsjoner fra rettssaker og avhør - et godt fortellergrep.

Det er vanskelig å finne et godt utdrag fra boka som illustrerer hvordan handlingen drives frem uten samtidig å avsløre noe av handlingen. Dropper derfor utdraget denne gangen. Boka er god, engasjerende og ikke typisk krim, noe som altså er bra siden jeg er lei av krim. Terningkast fem fra meg.

2 kommentarer:

  1. "Egentlig slått opp med krim" - godt sagt. Jeg synes det er vanskelig helt å "avskrive" kategorien selv om jeg leser lite krim. Derfor holder jeg meg orientert om hva som utgis, og selekterer ut det som jeg tror har det lille ekstra. Jeg har lest om denne mange ganger. Virker som en bok jeg kunne tenke meg å lese etter hvordan du beskriver den, men jeg er fortsatt usikker. Jeg får tenke en stund til.

    SvarSlett
  2. Jeg synes den var tiden verdt, Tone H! Selv om jeg altså egentlig ikke leser krim lenger.

    SvarSlett