lørdag 13. september 2014

Harry Potter-bursdag

Bursdagsgutten i arvet kutte
fra storebroren og nytt "ekte"
Griffing-slips bestilt på eBay
Noen bursdager er det morsommere å organisere enn andre! Harry Potter er morsomt for mamma også og da blir det jo mer sving over organiseringen enn med enkelte andre temaer. Jeg begynte en gang å lese den første boka fordi "alle" barn jeg traff på jobben var veldig opptatt av denne serien. Tanken var å lese én bok for å vite hva de snakket om. Så endte jeg med å lese alle sju, jeg gledet meg til neste bok i serien kom husker jeg. I ettertid har først den ene sønnen, deretter den andre, blitt like oppslukt av bøkene. I august ble nummer to ni år og han ønsket seg Harry Potter-bursdag. Det har vært planlagt relativt lenge og jeg har samlet både små flasker til eliksirtime og idéer i månedsvis. Ikke alt lot seg realisere, men nok til at både bursdagsgutten, gjestene og moren var fornøyde etterpå.

Invitasjonene hadde form av velkomstbrevet til Galtvort. En av de små gjestene innrømte at han et øyeblikk hadde trodd det var sant at han var tatt inn som elev på skolen for trolldom og hekseri. Det viser vel at jeg lyktes nokså bra med invitasjonene. Mer om hvordan jeg lagde invitasjonene kan du finne her.



Før elevene kunne gå til Galtvortekspressen hadde de mulighet til å få seg en tryllestav hos Olivanders. De er laget av strikkepinner av tre. Mer om hvordan jeg lagde tryllestavene kan du finne her.









Jeg kjøpte det billigste orange stoffet jeg kunne finne og malte en "murvegg" på det. Etterpå klipte jeg en åpning i det på langs og hang det foran inngangsdøra vår med et skilt det sto 9 3/4 på slik at ungene kom inn på rett plattform.


Vel inne ble barna delt i huslag. Jeg gjorde ferdig glass på forhånd med en liten dråpe konditorfarge i. Hadde i isbiter i et (fåfengt) forsøk på å gjemme fargen og helte deretter over Sprite. Barna kom dermed i det huslaget som fargen viste. Dessverre hadde vi ikke noen valghatt som kunne gjøre denne jobben, men det funket med brusen også. Gjestene fikk slips av filt festet med sikkerhetsnål til genseren sin for å vise hvilket lag de tilhørte. Slipsene var røde, grønne, gule og blå som huslagene på Galtvort og pyntet med tynne striper (disse limte jeg på slipsene) i rett kontrastfarge.






Ved spisebordet (i Storsalen) var det hengt opp en poengtavle som viste hvor mange poeng hvert huslag fikk i de ulike konkurransene. Som ventet, var noen veldig opptatte av disse poengene, mens de fleste ikke brydde seg noe særlig.






Heldigvis var det fint vær da selskapet gikk av stabelen, så det gikk an å ha både rumpeldunk og eliksirer ute. Vi har ikke mindre enn to fonduekjeler, de brukes svært lite ellers, men gjorde nytten som heksekjeler. Flaskene hadde navn som felixir, gode drømmer, enhjørningurin osv. Lagene blandet først med fornuft og etter nøye vurderinger, men iveren tok overhånd etter hvert og de helte oppi stadig flere ingredienser og glemte å tenke over hvordan de skulle røre. Bursdagsbarnets far var dommer i Slurs fravær og dømte den ene blandingen som litt bedre enn den andre.






I timen "Stell av magiske vesner" skulle lagene lete etter ulike dyr som hadde rømt. Noe var godteri, noe var barnas leker og kosedyr. Jeg syntes jeg gjemte alt veldig godt og var forberedt på å finne gelerotter og gummislanger i mange uker etterpå, men de fant nesten alt.





Hos oss er forventningene til bursdagskaka vanligvis høye og vi var innom mange høytflyvende ideer før vi endte på noe litt enklere. Galtvort er rett og slett for komplisert for meg! Jeg brukte oppskriften jeg alltid bruker til barnebursdager, den vet jeg at blir god. Jeg skar ut fra midten av kaka slik at den fikk form som en åpen bok. Det jeg skar ut, la jeg under kakas ytterkanter slik at den ble høyere der. Så lagde jeg "boksider" i sjokoladekremen jeg tok på før jeg pyntet med sukkerpasta.


I forkant av selskapet bladde jeg kjapt gjennom alle de sju bøkene og noterte alle trylleformlene jeg kunne se. Jeg fikk nok ikke med meg alle, men mange nok til at jeg kunne lage et lite hefte og dele ut som "bok" til alle gjestene. Oversikt finner du her.




Etter eksamen var Honningslurp åpent og barna kunne kjøpe allsmakbønner, sjokoladefrosker og litt annet godteri. Det var selvfølgelig også smørterøl til dem som ville ha det. Smørterøl lagde jeg av brusen Villa, noen dråper karamellessens og en skje med krem på toppen.




2 kommentarer:

  1. Jeg har lest Harry Potter bøkene Jeg synes Harry Potter bok to er best Det var bra det dere skrevet Jeg synes at bok nummer fire ildbegeret kan være litt ekkel Bok to er veldig bra Harry Potter bok

    SvarSlett
  2. Til filmen Harry Potter er veldig bra Denne Harry Potter er bra og så liker jeg treeren fabo den er veldig bra Harry Potter kake til 11 årsdagen han sender også fint

    SvarSlett