søndag 13. januar 2013

Du ska'kke komma her og komma her

To diskusjoner har engasjert meg denne uka. Den ene ble så ekkelt personlig, det ble så mange som tydde til personangrep, det var så mange som mente at når du sier noe som høres ut som at du mener jeg ikke er god nok, da kan jeg hudflette deg. Jeg kjenner jeg mener litt om det jeg også, men jeg vil ikke være en steinkaster.

Den andre diskusjonen har gått litt lenger, den er det vanskelig å lande. Hva er det å være norsk? Hvor norsk må du være for å være norsk? Er det helt på trynet å si at det norskeste man vet om er pinnekjøtt? Kan man si pinnekjøtt hvis man heter, helt fritt valgt, Christian og er vokst opp på Oslo Vest? Det er i hvert fall ikke greit å si pinnekjøtt hvis man er vokst opp på Sørvestlandet og har et navn som ikke har norsk opprinnelse. Nå tror jeg kanskje ikke Christian heller er et norsk navn, men det er sikkert norsk nok til at man har definisjonsrett til å bestemme hva andre skal mene at er norsk.

Og kulturminister kan man i hvert fall ikke være hvis man ikke er dypt rotfestet i norsk kultur. Kulturministeren skal vel helst spille hardingfele og være oppvokst i Telemark? Akkurat som alle de andre kulturministrene vi har hatt? Når sant skal sies er det vel bare hun som sang om en gammel mann som hadde kulturalibiet i orden? Hva med kvinnelige forsvarsministre, går det an? De har jo ikke engang avtjent verneplikt? Samferdselsminister som ikke kan noe om jernbaneveksler? Justismininster uten juridisk embedseksamen? Olje- og energiminister fra innlandet? Tro'kke det!

Jeg synes det er vanskelig å definere hva som er typisk norsk og tror faktisk ikke jeg ville svart demokrati, likestilling og egalitært samfunn jeg heller. Jeg kunne funnet på å si Karl & co fremfor tur i skogen. Jeg kunne funnet på å svare komler og flatbrød heller enn gode velferdsordninger. Jeg kunne kommet til å si opptatt av reising og oppussing heller enn et godt utbygd barnehage- og skolesystem. Men så er jeg så heldig at jeg har et navn med helt klare røtter i det norrøne og jeg har blå øyne. Da er tabbekvoten større. Men de andre, de har lært igjen at du ska'kke komma her og komma her!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar