onsdag 29. juli 2015

Forvist - en bok om et slags barnevern

"Little Exiles", eller "Forvist" som den heter i norsk utgave er skrevet av Robert Dinsdale. Boka forteller historien om hvordan britiske barn kunne bli behandlet, dersom foreldrene ikke hadde mulighet til å ta vare på dem i årene etter andre verdenskrig.

Fra forlagets omtale:
I desember 1948 blir ni år gamle Jon Heather forlatt av sin mor. Han er overbevist om at hun vil komme tilbake, men noen uker senere blir Jon sendt på båt til Australia. I Australias ødemark venter et strengt regime med hardt arbeid og jerndisiplin. Mange år senere begynner kampen om å få komme hjem. 

Etter annen verdenskrig ble rundt 3300 barn sendt fra Storbritannia til Australia. De fleste av dem var mellom tre og fjorten år. Forvist forteller den ekstraordinære historien om den tvungne migrasjonen og hvordan den påvirket en generasjon av barn.

I leiren Jon blir sendt til, forventes det at guttene gjør det de får beskjed om. Jon veksler mellom ønsket om å gjøre opprør, og ønsket om å få anerkjennelse av de voksne og av de eldre guttene. Boka gir noen fine beskrivelser av hvordan guttene behandles for å skape lydighet.

Jeg hadde regnet med at dette var en bok som ville gripe meg, men det var noe i fortellingen som gjorde at jeg aldri ble helt fanget av historien. Det kan hende det var timingen det var noe galt med, men jeg likte den ikke veldig godt. Terningkast tre fra meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar