onsdag 20. juni 2012

Ned til elva, en bok om familie og å beskytte hverandre

Jeg har endelig lest ferdig "Ned til elva", en bok av Leif Enger. Som regel er det en klar sammenheng mellom hvor godt jeg liker boka og hvor lang tid det tar å lese den, sånn er det nok med denne også. Eller kanskje mitt manglende engasjement mer handler om at jeg er sliten for tiden, programmet er fullt og jeg derfor ikke klarer å sette av nok tid om gangen til å vekke interessen.

Leif Enger er neppe norsk selv om navnet kunne tyde på det. Boka er i hvert fall oversatt fra engelsk og handlingen er lagt til 60-tallets Minnesota. 10-årige Reuben opplever at storebroren hans skyter to andre gutter i det de trenger seg inn i hjemmet deres. Davy blir arrestert, men rømmer og mye av boka dreier seg om hvordan Reuben, lillesøsteren og faren leter etter ham. De er uenige om hva de skal gjøre hvis de finner ham, skal de angi ham eller beskytte ham?

I bokomslaget blir historien sammenlignet med John Irvings bøker, det skjønner jeg, det er noen magiske hendelser og uforståelige vendinger som kan minne om Irving, men boka mangler den litt absurde humoren. En helt grei bok, men ikke den jeg ville prioritert hvis jeg skulle lese én eller to bøker i sommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar