søndag 3. juni 2012

Rabarbrapai med marengslokk

Vi har rabarbra i hagen, jeg ba pappa om en del av hans rot da vi flyttet. Dessverre har det i etterkant vist seg at ingen hos oss egentlig liker rabarbra. Jeg har prøvd rabarbragrøt og rabarbrasuppe med jordbær, ingenting utløste noen glede hos resten av familien.

I dag ble det rabarbrapai, vel vitende om at min kjære ikke er så glad i verken rabarbra eller pai... Vel, jeg syntes den ble god og gjestene likte den. Fin kan jeg også skryte av at den ble, men jeg tok ikke noe bilde.

Paideig
250 g hvetemel
30 g sukker
125 g smør
2 eggeplommer
2 ss kaldt vann

Bland sukker og hvetemel, smuldre smøret i. Tilsett eggeplommer og vann og bland raskt sammen. Legges i kjøleskap i minst 30 minutter. Kjevle ut deigen, det kan være lurt å gjøre det mellom to lag med bakepapir. Eller du kan gjøre som meg, bare klemme den ut i formen. Prikk med gaffel. Stekes i 10 min ved 200 grader, la bunnen avkjøles litt.

Fyll
350 g rabarbra, renset og delt i biter
1 dl sukker
2 ss potetmel
3 dl crémé fraiche
3 eggeplommer
3 ts vaniljesukker

Marengs
3 eggehviter
2 dl sukker

Ha rabarbrabitene over i paibunnen, strø over sukker og potetmel (det ble litt for rennete i min pai, kanskje lurt å ta litt mer potetmel). Pisk sammen eggeplommer, crémé fraiche og vaniljesukker, hell dette over rabarbraen. Pisk eggehvitene stive, tilsett deretter litt og litt sukker. Det blir finest hvis du bruker en sprøytepose og lager et gittermønster over paien, men en litt tilfeldig klatting går også bra. Stekes ved 170 grader i 45 min.

Og der tror jeg årets kake nummer 25 var i boks :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar