søndag 25. november 2012

Brownies

Jeg dobler like godt min opprinnelige oppskrift, kaker blir borte som dugg for solen hjemme hos oss. Minstejenta elsker å være med når jeg baker og foreløpig kan hun fint sitte på benken. Hun fikk eget bakeutstyr til 5-årsdagen så nå er det ekstra stas med baking!





400 g kokesjokolade
100 g smør
4 egg
5 dl sukker
150 g hvetemel
1.5 ts vaniljesukker
1.5 ts bakepulver
(150 g hakkete valnøtter hvis du vil)

Smelt sjokolade og smør, enten over vannbad eller i mikrobølgeovn. Hvis du bruker mikro, er det lurt å ta bollen ut innimellom for å røre. Det har lett for å svi seg. Hvis du bruker vannbad, sikre at det ikke kommer vanndamp i sjokoladen. Da blir den grå. Pisk egg og sukker til eggedosis. Sikt i det tørre og bland forsiktig. Hvis du vil ha nøtter i, bland de med melet.Ha til slutt i sjokolade- og smørblandingen. Hos oss vil ikke ungene ha nøtter, så de dropper jeg. Ha i en smurt og strødd form, 30 x 40 cm Stekes midt i ovnen på 175 grader i 20-25 minutter. Heller for lite enn for mye! Skjæres i ruter når den er kald og drysses over med melis.

Oppskriften fikk jeg av en medstudent for noe som etter hvert har blitt ganske lenge siden. Jeg har brukt den mange ganger. Takk Anne!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar