lørdag 24. november 2012

Jentebursdag

Denne uka ble husets yngste fem år. Med hennes to eldre brødre, har jeg som bakemamma vært gjennom sjokoladekaker i mange versjoner. Sjørøverskip, tog, fotballbane, Star Wars-landskap med dødsstjerne, Lynet McQeen og racerbilkake. I fjor hadde den unge frøkna en nokså enkel toetasjes kake. I år var det Barbiebursdag og da måtte det jo være en barbiekake!

Jeg kjøpte masse bursdagsgreier fra en engelsk nettleverandør, deriblant en kakeform til Barbie. Det var billig, men fortolling i regi av Bring er ikke noe å rope hurra for! Etter ørti henvendelser, blant annet en som sa at man ikke kunne oppgi prisene i pund når detaljert faktura skulle sendes inn, kom pakken frem dagen før kaka skulle bakes. Holder det!

Selve kaka ble laget med den faste sjokoladekakeoppskriften min. Jeg fylte formen til Barbies kjole ca 2/3 full og lagde i tillegg en brødform som ble brukt til cake pops. Det er vanskelig å steke en så høy kake, jeg stekte min på litt lavere temperatur enn ellers (170 grader). Den måtte stå i 1 time og 15 minutter før den var ferdig.

Jeg delte bunnen i tre og hadde to lag med sjokoladekrem mellom før jeg dekket hele utsiden med et nokså tynt lag med den samme kremen. Kaka bør stå i kjøleskap en stund før den dekkes med kjole. Jeg brukte ferdig sukkerpasta, fant en pakke på Jernia med ferdig farget sukkerpasta i tre nyanser. Akkurat passe til vår Barbie!





Jeg pyntet først overkroppen til dukken, lagde et korsett og pyntet det med perler. Deretter lagde jeg "underskjørt" av to remser sukkerpasta før jeg kjevlet ut selve skjørtet. Det var litt klønete å få det passe tykt. Ville ikke ha det for tykt, men det gikk i stykker når det ble for tynt.











Barbie stod med hendene i været og håret surret opp i en strikk mens jeg gjorde meg ferdig med pynten. Jeg brukte spiselig lim og sukkerperler. Til slutt sprayet jeg på perlemorskimmer og lagde en bord med en ferdig glasur. Sistnevnte ville jeg nok droppet hvis jeg skulle gjort det på nytt og sprayen kom litt ujevnt på.






Sånn så hun ut da gjestene hadde angrepet skjørtet!










I tillegg lagde jeg altså cake pops. Smulet opp en drøy halvpart av kaka i brødformen og blandet med den samme sjokoladekremen. Lagde små kuler som ble satt kaldt før de ble dyppet i smeltet sjokolade og deretter i ulike former kakepynt.











Bursdagsjenta selv var fornøyd og da er mamma også fornøyd!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar