tirsdag 28. mai 2013

Norsk klassiker og islandsk på norsk

Jeg har lenge tenkt at jeg som leser såpass mye, bør ha lest noe av Dag Solstad. Nå har jeg gjort det. Eller jeg har ikke lest egentlig. Dag Solstad har lest for meg. "Gymnaslærer Pedersens beretning om den store politiske vekkelsen som har hjemsøkt vårt land" utspiller seg fra slutten av 60-tallet til lektoren skriver fortellingen på midten av 80-tallet. Jeg hører at de som var studenter mellom 68 og 75 kan kjenne seg igjen i fremstillingen. Angivelig mener de at fremstillingen er ganske riktig også. Selv synes jeg nok at AKP (ml)-bevegelsen latterliggjøres noe, men mores helt klart av latterliggjøringen.

En nyutdannet lektor ankommer Larvik med store planer for livet. Han har fått jobb på byens gymnas og har planer om å etablere seg, finne en kone og stifte familie. Til å begynne med går alt som planlagt. Verdenshendelsene, enkeltelever og gymnaslærerens egne livshendelser fører imidlertid til at planene endres radikalt.

Jeg kunne ønsket meg en annen leserstemme. Synes Solstad er en glitrende forfatter og forteller og kommer nok til å lese flere av bøkene hans, men synes det finnes langt mer behagelige stemmer å høre på. Boka er imidlertid svært lesverdig! Terningkast 5



Islandsk litteratur har jeg ikke lest så mye av, men nå har jeg nylig lest en bok som ble nominert til Nordisk Litteraturpris i 2006. "Karitas" av Kristin Marja Baldursdottir foregår tidlig på 1900-tallet. Karitas mor er enke med mange barn og er fast bestemt på å sikre barna sine en utdanning. Også jentene, noe som slett ikke er en selvfølge. Karitas er en talentfull kunstner som ender opp med kunstnerutdanning i København.

Av sin kunstnermentor har Karitas fått vite at livet som kunstner umuliggjør å etablere seg med familie og hun bestemmer seg for at det er kunsten som er hennes lidenskap, men livet vil det annerledes. Etter et hett møte, får Karitas liv en annen utvikling enn hun hadde sett for seg. Boka beskriver godt dilemmaene og de store livsvalgene. Skal man velge kjærligheten til en mann selv om den står i veien for de andre drømmene i livet? Hvordan kan man som kvinne i et tradisjonelt samfunn både hente vann, sørge for mannen sin og holde huset i orden samtidig som man dyrker kunsten.

Boka er første bind i en trilogi. Bok nummer to er nylig oversatt til norsk og jeg kommer nok til å lese den også. Terningkast 4

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar