torsdag 12. mars 2015

Gulldronning perledronning

"Gulldronning, perledronning" er en perle av en bok rett og slett! Margareth Skjelbred har jeg ikke lest noe av tidligere og antar at jeg har gått glipp av flere flotte bøker.

Lydbokversjonen er lest av Janne Kokken, det fungerte fint for meg.

Fra forlagets omtale: Voksne Signhild nøster opp trådene og forteller om sommeren da hun var sju. Den sommeren Nattbildet begynte å vise seg midt på dagen, da morfaren var alt hun visste og hun bare så vidt kunne ane alt hun hadde glemt. Den sommeren da morfaren forsøkte å lokke henne ut av Berget det Blå med sine eventyr og fortellinger. Om morfarens ekteskap med Signe, om et svik som aldri kan gjøres godt igjen og en reise til den andre siden av jorda. Om morens omgang med snille Hildermann, Lørrik og skumle Skrakle.

Uten at jeg selv bærer på traumer fra vonde barndomsopplevelser, tenker jeg at boka byr på gode skildringer av det å ha vært utsatt for ting et barn ikke har forutsetninger for å forstå. Beskrivelsene av hvordan Nattbildet overvelder henne, gir mening i rammen av PTSD. Boka gir troverdige bilder av Signhilds strev med å roe seg i en trygg tilværelse av morfar og den samme morfaren er virkelig en fantastisk omsorgsperson selv om han selv ikke klarte å være den perfekte pappa for Signhilds mamma. En sterk femmer på terningen fra meg! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar