mandag 16. mars 2015

Red velvet cake





Jeg har vært på Magnolia Bakery ved Rockefeller Center to ganger og vært måtelig fornøyd to ganger. Allikevel synes jeg selve begrepet er forlokkende og når jeg skulle lage red velvet cake for første gang, valgte jeg oppskriften derfra. Kaka skulle være med på jobb, så oppskriften ble forøket for langpanne.

300 g romtemperert smør
7.5 dl sukker
5 egg
5 ss kakao
2.5 ts vaniljeessens
2.5 ts eddik
2.5 ts natron
4.5 dl kefir
10.5 dl hvetemel
rød farge - mengde må justeres etter hvilken type farge du har

Pisk smør og sukker til smørkrem. Pisk inn eggene, et om gangen. Bland inn kakao og vaniljeessens. Løs opp natron i eddik og bland i. Rør i kefir vekselsvis med hvetemel. Tilsett farge til deigen er mursteinsrød. Unngå å blande for lenge. Stekes ved 185 grader i ca 45 min. 

Vaniljefrosting
6 ss hvetemel
4.5 dl melk
500 smør
4.5 dl sukker
2 ts vaniljeessens

Ha melk og mel i en kjele. Varm opp under kontinuerlig røring i noen minutter til det blir en tykk grøt. Ta kjelen av plata og la grøten avkjøles i ca 30 min. Pisk smør mykt før du tilsetter sukker og rører til en luftig og hvit krem. Tilsett vaniljeessens før du blander i "grøten". Pisk inntil du har en luftig hvit krem. Avkjøl ca 15 min før du har kremen på kaka. Jeg prøvde meg for første gang på roser, det gikk ganske bra synes jeg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar