onsdag 27. mars 2013

Det littærere hjørnet

I bilen har jeg hørt "Gull" av Chris Cleave om paret Kate og Jake som begge er i verdenstoppen i velodromsykling og som begge drømmer om å avslutte karrieren med gull i OL på hjemmebane i London. Fortellingen dreier seg rundt de to og Kates argeste konkurrent og de to kvinnenes trener.

For meg handler fortellingen allikevel aller mest om Kates dragning mellom å satse på idretten og hennes ansvar som mor. Datteren Sophie er alvorlig syk og står i fare for å dø, men hun er aller mest opptatt av å skåne foreldrene sine. Jeg har grått mange tårer i bilen mens jeg har hørt om den lille 8-åringen som kaster opp i skjul for at hun ikke skal forstyrre foreldrenes treningsopplegg.

En flott bok. Jeg har heldigvis ingen egenerfaring med så syke barn, men det er lett å sette seg inn i hvor ufattelig skremmende det må være. Terningkast: 5


"Hjertet brenner" av Samuel Park utspiller seg i Sør-Korea der Soo-Ja lever i brytningen mellom de tradisjonelle forventningene til en kvinne og ønsket om å følge sine egne ønsker og prioriteringer. Hun ønsker å bli diplomat, men ender opp med å gjøre det foreldrene ønsker seg - å gifte seg med en ung mann. Som kona til den eldste sønnen i familien er det forventet at hun skal ta vare på hele svigerfamilien.

Sør-Korea er en helt fremmed arena for meg. Allikevel lar det seg godt gjøre å identifisere seg med Soo-Ja. Handlingen utspiller seg rett etter koreakrigen og landet skal "finne seg selv" på samme måte som hovedpersonen. Etter hvert som ektemannen utvikler sine mer ufordragelige sider, blir det tydelig at Soo-Ja har fått langt mindre ut av livet enn hun hadde ønsket seg og sett for seg. Ektefellen Min tar ikke noe ansvar og det blir opp til Soo-Ja å sørge for at de har mat på bordet og at de klarer seg. Hadde det ikke vært for datteren Hana og frykten for å miste henne, hadde Soo-Ja forlatt Min for lenge siden. Anbefales! Terningkast: 5

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar