lørdag 13. september 2014

Trylleformler fra bøkene om Harry Potter

I en Harry Potter-bursdag (mer om bursdagen finner du her) hører oversikt over trylleformler med. Etter en rask gjennomgang av bøkene, skrev jeg ned de formlene jeg fant. Her er en oversikt for den som er interessert:

Uskyldige former
Rictusemper - kileformel
Tarantallegra - danseformel (får den andre til å danse)
Lumos - lys
Tyggisvekkus - tar tyggisen ut av munnen på en annen
Absurdulum - får noe skremmende til å se latterlig ut
Alohomora - låser opp en dør
Ustrupio - hvis noen har satt noe i halsen
Restutio - fikser en kroppsdel som er ødelagt
Apporto - får den tingen man apporterer til å komme
Stimulischoccus - hjertestoppsjokk
Aquamenti - lager vann
Membranus - får briller til å avstøte vann
Mobiliflorabus - flytter juletreet
Tafyrio - får noe til å begynne å brenne
Svulmio - får noe til å bli stort
Redusio - får det tilbake til sin vanlige størrelse
Grandikvisius - gir den andre masse store kviser
Tannekspandio - gjør at tennene vokser
Vingardium leviosa - få en gjenstand til å lette
Reparo - reparerer noe
Forduftio - får noe til å forsvinne
Forstummio - få noen til å være stille
Plomberiporto - låser en dør
Finito -opphever en forbannelse
Fuktovådium annullo - opphever innendørs regnvær
Tvillingio - kopierer en ting
Surrosorlio - hindrer lyd
Gravveccio - graver vekk ting
Hardio - får noe til å bli hardt


Formler til bruk i kamp
Serepensortia - får en slange til å komme ut av stavtippen
Exitarmus - avvæpner motstanderen
Forglemmiarum - få folk til å glemme
Forvento vergum - lage skytsverge
Petrificus totalis - får den andre til å bli lammet
Parero - skjoldformel
Levitacorpus - får den andre til å henge opp ned
Sectumsemper - skjærer opp den andre
Befaliusformel - den andre må gjøre det han får beskjed om
Hindrio - hindrer fienden
Eksplosio - lager en eksplosjon
Avada kadavra - mordforbannelse
Martyrio - gir den andre uutholdelige smerter
Lamstivosløvus - lammer og sløver fienden
Stimulus - motformel til lamistivosløvøs
Hexohistorico - få se hva den andre tenker på
Eliminatus - fjerner bildet av den andres tanke
Petrificus totalis - den andre blir helt stiv, en kroppslås
Disintegratio - knuser noe
Kappio - kutter noe
Humanum exponerio - få en som er usynlig til å bli synlig
Finito incantatem - opphever en forbannelse
Eksfestio - låser opp lenker
Formørkio - gir den andre et svart bind over øynene
Forglemmarium - misminneformel
Sesam psykus - få se den andres mine



Noen utvalgte eliksirer
Verifiserum - den som drikker den, tvinges til å snakke sant
Amorosia - kjærlighetsdrikk
Felixir - gir flaks i et døgn


18 kommentarer:

  1. Helt genialt til en "Harry Potter"-elskende lillebror!
    Takk :)

    SvarSlett
  2. Så bra at han likte det. Var suksess i bursdag her! Ungene fikk et hefte med trylleformler.

    SvarSlett
  3. kune dere lagd flere jeg vil jerne få flere intresange formler

    SvarSlett
  4. Jeg elsker Harry Potter og Galtvort og har lyst til å lære så mange formler som mulig. Det er ganske enkelt når de er skrevet ned på denne måten.

    Hilsen Amanda 14 år

    SvarSlett
    Svar
    1. Harry potter filmene er veldig bra kan dere ta flere formler hilsen cedric(10)

      Slett
  5. Jeg prøver å lære formelen men det er for vanskelig, kunne dere lage enten ferre eller lettere formler? Ps. Jeg elsker Harry Potter

    SvarSlett
  6. Jeg er så stor fan av Harry Potter og vennene hans. Jeg elsker trylleformler og kan dere vær så snill og lage flere

    Hilsen Maria 10 År☺️

    SvarSlett
  7. Jeg elsker det her, vi har om Harry Potter på skolen og vi skulle skrive ned noen trylleformler vi likte fra et ark men jeg glemte det på skolen men så kunne jeg bare gå inn hit og finnen noen. Ps jeg elsker Harry Potter💗

    SvarSlett
  8. Avada kadavra!💀 Elsker harry potter pls lag mer av dette. Hilsen Theodor(8)

    SvarSlett
  9. Eg er ein ganske i å like Harry potter og vil gjerne lere trylleformelene

    SvarSlett
  10. Skulle gjerne fått flere eliksirier

    SvarSlett