lørdag 23. august 2014

Det henger en engel alene i skogen

"Det henger en engel alene i skogen" av Samuel Bjørk er faktisk er bra krim! Jeg leser egentlig ikke noe særlig krim lenger, har nådd metningspunktet mitt, men denne lot jeg meg friste av. Den er godt oppbygd og det er noe eget med å lese bøker der mye av handlingen utspiller seg på steder jeg selv er godt kjent.

Fra omslaget:
En seks år gammel jente blir funnet hengt i et tre i Maridalen utenfor Oslo. Hun er iført en dukkekjole, har en skolesekk på ryggen og en lapp rundt halsen der det står "Jeg reiser alene". 

Politietterforsker Holger Munch blir satt på saken. Han får i oppdrag å lokalisere et menneske med helt spesielle evner, en venn og tidligere kollega, den unge politikvinnen Mia Krüger. Hun har brutt all kontakt med omverdenen, og befinner seg nå alene på en liten øy utenfor Trøndelag. 

Holger Munch er en av landets beste. Mia Krüger ønsker å ta sitt eget liv. Den lille jenta i treet blir en slags forløsning for dem begge. De returnerer til den spesielle etterforskningsenheten i Oslo de tidligere har vært en del av, fast bestemt på å løse dette mysteriet. 

De vet lite og ingenting om hvilket mareritt som skal møte dem. 

Særlig Mia interesserer meg. Jeg regner med at det kommer flere bøker i serien, det gjør det jo som regel med en krim som selger bra. Jeg er spent på hvordan det utvikler seg! Det er mange tråder i fortellingen, noen løse tråder som ikke fører til noen ting og noen som til slutt bidrar til en oppklaring. Jeg liker en krim der ikke løsningen kommer til syne for tidlig, men liker best hvis jeg på et eller annet tidspunkt faktisk kan ane omrisset av løsningen. For meg var denne boka en passe blanding av overraskelse og forutsigbarhet.

Terningkast fire fra meg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar