fredag 22. august 2014

Sommerhus med svømmebasseng

Etter en lang ferie og lite tid i bilen min, har jeg endelig fullført "Sommerhus med svømmebasseng" av Herman Koch. Tidligere har jeg hørt "Middagen" av samme forfatter. Begge er temmelig makabre, begge viser hvordan det tilsynelatende vellykkete kan være nokså sykt på innsiden. Jeg har endret lydbokformat, har holdt fast ved CDer helt til nå, men denne er lastet inn på telefonen min og det fungerer jo kjempefint!

I "Sommerhus med svømmebasseng" er hovedpersonen Marc fastlege med mange rike og berømte mennesker på pasientlisten sin. Etter at skuespilleren Ralph Meyer dukker opp på kontoret til Marc, tar det ikke lang tid før Marc, kona og de to døtrene havner i sommerhuset familien Meyer har leid et sted lenger sør i Europa. Alle de fire familiemedlemmene i Marcs familie trekkes mot et medlem i familien Meyer, samtidig som de nok alle fire er usiker på hvor tett de ønsker at relasjonen skal bli.

Jeg fascineres av hvordan Koch beskriver Marcs tanker, særlig i pasientkontakten. Det er så sprøtt og så avvikende at jeg lurer på hvordan man kan finne på dette. "Middagen" hadde mye av det samme. Jeg skjønner at bøkene selger godt i hele Europa, men tror jeg er glad for at jeg ikke trenger å omgås Koch.

En bra bok er det imidlertid helt klart! Terningkast fem fra meg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar