tirsdag 1. januar 2013

Nyttårsdesserten



Vi feiret nyttårsaften borte, men jeg var bedt om å lage dessert til de voksne. Valget falt på en sjokoladeterte med espresso-is og mandarinsaus. Oppskriften er beregnet til 8 personer.



Espresso-is
1 l god vaniljeis
10 g pulverkaffe til espresso
Tin isen slik at den kan blandes med espressopulveret. Bland sammen og ha i former. Jeg hadde tenkt meg noen høye tynne kjegler, men planen brast. Dermed brukte jeg noen små plastglass som er ungene sine. Isen fikk dessverre altfor sterk kaffesmak, så i oppskriften har jeg redusert kaffemengden.


Sjokoladeterte
100 g pekannøtter
100 g mørke sjokoladekjeks (jeg brukte oreokjeks uten den hvite kremen)
1 ss kakao
3 ts brunt sukker
2 ss tia maria (eller en annen likør, evt konjakk eller rom)
30 g smeltet smør
40 g mørk smeltet sjokolade
Bland alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin og rør i intervaller til alt er jevnt blandet. Presses ut i en paiform med bølgete kant og settes i kjøleskap. 

200 g mørk sjokolade
30 g smør
1 1/4 dl kremfløte
3 eggeplommer
2 1/2 dl kremfløte, stivspiskes
Ha sjokolade, smør og kremfløte i en kjele og smelt alt til en jevn røre. Pass på at sjokoladen ikke svir seg. Ta av fra platen og tilsett eggeplommene. Avkjøl litt før stivpisket kremfløte blandes i. Hell i paibunnen og sett til avkjøling

Mandarinsaus
4 mandariner
1/2 dl vann
5 ss sukker
litt hakket chili
2 ss grand marnier (eller annen sitruslikør)
Kok sukkerlake, la den tykne litt. Ha i chili og likør. Skrell mandarinene og del i båter. Fjern gjerne "huden" rundt båtene. Hell over sukkerlaken og la det trekke i noen timer før servering.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar