torsdag 11. juli 2013

Den danske piken - en bra bok!

"Jeg vet ikke egentlig hva slags hjelp jeg leter etter", sa Einar. "Jeg tror ikke jeg klarer å fortsette å leve på denne måten". "På hvilken måte?" "På den måten at jeg ikke vet hvem jeg egentlig er".

"Den danske piken" er skrevet av David Ebershoff og har sitt opphav i en sann historie om en mannlig kunstner som i 1931 gjennomgikk kjønnsskifteoperasjon.

Ekteparet Greta og Einar er kunstnere i København på 1920-tallet og en dag trenger Greta en modell for å klare å fullføre et portrett. Hun får mannen til å ta på seg damestrømper, -sko og en kjole uten å egentlig vite hva hun med dette setter i gang.

Historien er vakkert formidlet, det går an å sette seg inn i de komplekse følelsene dette utløser hos dem begge og behovet for å finne en konklusjon, en slags umulig løsning som gjør at de slipper å leve i det uavklarte. For meg var det også faglig relevant å lese dette og det er interessant å lese hvordan de ulike legene forholder seg til dilemmaet de får beskrevet. Anbefales! Terningkast 4

3 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Kanskje opplysende å lese en slik roman innimellom....

    SvarSlett