søndag 28. april 2013

Franske makroner for første gang

Jeg har tenkt en stund at jeg skal prøve å lage franske makroner. Sist helg kjøpte jeg mandelmel i Sverige, så nå var jeg klar. Resultatet var vel sånn passe. De rosa ble fine, de brune ble best på smak.






Makroner
3 eggehviter
30 g sukker
100 g mandelmel (kvern dem selv eller kjøp ferdig mandelmel)
175 g melis
evt smak og farge

Pisk eggehvitene nokså stive, tilsett sukkeret og bland til tykk marengs. Bland melis og mandelmel og bland forsiktig halvparten av det tørre i marengsen. Rør alt forsiktig sammen, tilsett eventuelt smak og farge. Jeg hadde i rosa pulverfarge og bringebærdråper i én porsjon og kakao i den andre.  Hell røren på stekebrett. Jeg brukte en engangssprutepose og en rund tipp, rundingene skal være litt større enn en 5er. Min mening er - heller litt for små enn litt for store. I hvert fall ble det grisete her når den yngste skulle spise en som var litt for stor. La dem stå på benken i 30-40 minutter. Stekes ved 140 grader i 17 minutter.

Fyll
3 eggeplommer
50 g sukker
2 ss fløte
40 smør
evt smak og farge

Ha eggeplommer, sukker og fløte i en kjele. Kok opp under kontinuerlig røring. Ta kjelen av varmen og avkjøl litt for smøret piskes i. Tilsett eventuelt smak og farge.

Når makronene er kalde, legges de to og to mot hverandre med krem mellom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar