søndag 14. april 2013

Tapashelg

På fredag var det foreldrefest for trinnet til midtimellomgutten og som på de fleste andre sånne fester, var instruksen å ha med seg noe til tapasbord. Jeg lagde dadler med bacon og det er vel kanskje den enkleste tapasretten man kan tenke seg. Et gitt antall dadler surres med en halv skive bacon hver. Legges i ildfast form med enden ned og stekes ved 200 grader i ca 20 minutter.


Med så mye godt som man får på sånne bord, ble jeg inspirert og fikk bestemt meg for hva som skulle serveres når vi fikk besøk i dag. Så da ble det kyllingvinger og chicken nuggets fra Mega og litt annen egenproduksjon.


Foccacciaen lagde jeg på samme måte som jeg pleier:
1.2 kg hvetemel
1 pk tørrgjær
1 ss "luftigere bakst" fra Møllerens
2 ss sukker
2 ts salt
9 dl vann
1.5 dl nokså nøytral olje
Hold igjen halvparten av oljen, bland alt det andre godt sammen. Bland i siste del av oljen og sett deigen til heving en time eller to. Ha i langpanne og stikk hull, risle over litt olivenolje og dryss på maldonsalt. Hev gjerne en runde til, men det er ikke viktig. Stekes ved 200 grader i 20 minutter.

Hvis du ikke har prøvd denne
anbefaler jeg deg å gjøre det!
Resultatet blir faktisk luftigare bakst!


















Ailoi og pesto hører med når det er tapas!

Til aiolien brukte jeg to eggeplommer som jeg rørte sammen med litt salt og 1 ts sennep. Deretter spedde jeg med nøytral olje, forsiktig til å begynne med, men etter hvert kan det helles raskere i. Endte vel opp med å bruke ca 1.5 dl olje. Tilsatte deretter sitronsaft, mer salt, pepper og 2 hvitløksfedd.




I pestoen brukte jeg en potte med basilikum, 40 g pinjekjerner, 40 g parmesan, salt og ca 1 dl olivenolje. Blandes med food processor.








Til kjøttbollene denne gangen brukte jeg 400 g svinekjøttdeig, 400 g karbonadedeig, 1 dl strøkavring, 1/2 hakket rød chili, 2 fedd hvitløk, salt og pepper. Alt blandes godt sammen og formes til små kjøttboller som stekes til de er gjennomstekte. Altså ikke for høy varme...





Rekene ble laget av frosne scampi som ble blandet med hakket hvitløk, hakket chili og hakket ingefær. Tilsett litt sitron og litt vann og la alt marinere et par timer. Varmes deretter raskt i stekepanna.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar