søndag 21. april 2013

På spa er kroppen hellig!

I går var jeg naken i et rom sammen med en dame i halvannen time. Hun tok på det aller meste av meg, men så meg aldri naken. Det er egentlig ganske imponerende! Klart det er fint med sømmelighet og anstendighet og jeg skjønner jo godt at hun ikke var supermotivert til å se all of me. Det er litt for mye og alt er ikke like pent. Allikevel kunne jeg ikke dy meg for å fnise for meg selv av reaksjonen jeg fikk da jeg skulle forflytte meg fra peeling, dusj og over til et avslappende bad. Med silkemyk stemme sa hun "Nu skal du legga din handduk på golvet" og jeg var rede til å følge ordre. Stemmen hennes fikk en annen klang da hun sa "Men inte nu, inte enn, du måste venta tills jag har gått ut". Så da ventet jeg da, men brukte en del tid i badekaret på å fnise av panikken i stemmen hennes.

Hun skulle vært her i heimen den damen, tidligere i uka. Midtimellomgutten lå i badekaret og han er langt unna å skulle være blyg for egen nakenhet. Minstejenta og jeg entret badet og det utspant seg en liten samtale om hva som flyter fritt mens man bader. Den usjenerte konkluderte med at han var glad han hadde en guttetiss, for jentetisser er veldig stygge og ikke kan de flyte oppver i badekaret heller. Han konkluderte videre med at voksne tisser er stygge, for de er det hår på. Så da vet vi hvor jeg står på rangstigen her i huset. Ikke en tiss som flyter oppover i badekaret og ikke fri for hår.

Men altså, på spa studeres ingenting. Eller hun studerer kanskje damen som peeler, smører og masserer, men det gjøres i skjul. Hun har nok øvd ganske mange ganger på hvordan håndkleet skal løftes for at ingenting skal sees av den som holder dette håndkleet mens hvalen på benken snur på seg. Hun så en legg, et lår, en arm, en rygg, et ansikt, men aldri mer enn en kroppsdel av gangen.

Det er jo deilig og alt, men det er litt komisk også når alt av klisjeer smøres på i det samme bildet. Joik på høyttalerne. Hallo, joik?! Skjønner at det er fint med musikk uten kjent tekst og med få referansepunkter, men hva skjedde med Vangelis eller Vivaldi? Bildet kompletteres ytterligere av dempet belysning, kandelaber med tente lys og en haug med varme steiner. Det var greit jeg ikke måtte møte blikket til noen kjente når jeg lå der med en varm stein i hver hånd, en surret fast til hver håndflate, en stein på magen og en bitteliten stein mellom øyenbrynene. Selvbevisst som jeg er, lurte jeg på om den sistnevnte steinen ble plassert der jeg har mest rynker. Det har nemlig minstejenta påpekt. "Mamma, det er rart at du har sånne sinnarynker, for du pleier jo ikke å være så sinna". Videre fylles bildet ut med lukten av bjørkeolje. Det lukter egentlig litt vedfyring, men det er sikkert sunt.

Om det var deilig? Ja, bevares. Om jeg ble massert? Ikke egentlig. Det var mer snakk om varsom føring av de tidligere nevnte svarte steinene over kroppen. Om jeg ble avslappet? I aller høyeste grad! Om jeg skinte forfrisket etterpå? Ja, selvfølgelig. Noe annet ville være utenkelig etter å ha blitt smurt inn med bjørkeolje over hele kroppen. Så mye olje har jeg ikke sett siden kokosoljen vi stekte oss i på 80-tallet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar