fredag 30. mai 2014

Hageglede 2014

Mandeltre 
 Det er så fantastisk med vår og sommer! Jeg som tror jeg ikke er vær- eller humørsyk, merker at sol og varme gjør noe med humøret. Hvert år blir jeg overrasket over mengden energi som melder seg når det blomstrer og blir grønt.
Japansk kirsebærtre
Rosehagtorn
I fjor gikk jeg til innkjøp av tre trær som skulle blomstre. Jeg hadde vel egentlig ingen forhåpninger om at alle skulle blomstre allerede året etter at de ble plantet, men det har de altså gjort! Mandeltreet blomstret aller først, deretter det japanske kirsebærtreet og nå når de begge er avblomstret, er det rosehagtornen som får blomster. Det blir jeg glad av!  


Årets store prosjekt sånn ellers har vært å få fasong på den lille kjøkkenhagen. Jeg har hatt pallekarmer og la treheller mellom dem. Dessverre slurvet jeg da trehellene ble lagt, så de var helt igjengrodde av vanlig gress og diverse ugress. Dermed måtte alle røskes løs, rengjøres og legges på plass igjen. Denne gangen med duk under, håper det holder ugresset i sjakk. I kassene er det plantet tomat, agurk, chili, jordbær, blåbær, plukksalat, ruccula, gulrøtter, sukkererter og diverse urter. Får se utover sommeren hva det blir av dette. Nå er jeg uansett fornøyd med at alt kom på plass! Nesten, espalieret til sukkerertene står på halv tolv foreløpig. 


I resten av hagen blomstrer det også. Ser ut til å bli masse epler i år og som tidligere år har vi ambisjoner om å få de presset til saft. Så får vi se om vi lykkes bede i år enn vi har gjort før... 












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar