lørdag 31. mai 2014

Hvor ble du av, Bernadette?

Herlig med late soldager! Jeg har lest ferdig "Hvor ble du av, Bernadette?" av Maria Semple. Den har solgt veldig bra i USA og ble kåret til årets beste bok i USA og England i 2013. Nå er det jo ikke sånn at alt "alle andre" liker, nødvendigvis er veldig bra, men dette var morsomt og underholdende.

Fra bokomslaget:
En gang var Bernadette Fox en høyt ansett og prisbelønnet arkitekt i Los Angeles, men en traumatisk opplevelse sender henne og familien i eksil til Seattle hvor Bernadette mildt sagt har vanskelig for å passe inn: De andre mødrene ved datteren Bees skole går henne på nervene med sine fornuftige, går pasjefrisyrer, sin koffeinfrie økologiske kaffe og sine skvaldrende selvhjelpsgrupper - det politisk korrekte tyranniet driver henne omtrent til vanvidd. 

Med en økende sosial fobi forlater Bernadette nødig hjemmet. Hun har derfor hyret en virtuell assistent i India, som for 75 cent i timen ordner alle hennes ærender over nettet. For den menneskesky Bernadette blir situasjonen temmelig problematisk når hennes superbegavede datter vil inkassere belønningen sin for fremragende karakterer på skolen. For Bee ønsker seg en familietur til Antarktis - på et cruiseskip. 

For meg var dette først og fremst en morsom bok. Omslaget lover både latter og tårer, det var lite her som påkalte tårer. Den påkaller imidlertid ettertenksomhet rundt hvor lett det er å misforstå våre nærmeste og hvordan man kan tillegge den andre en rekke egenskaper fordi det er slik det passer oss best å se verden akkurat da. Fortellingen består av utskrift av mailer, av brev og av datterens tanker om det som skjer i tillegg til en tredjepersons beskrivelse av Bernadettes handlinger. En firer fra meg!

4 kommentarer:

  1. Så flott omtale, denne boken har jeg virkelig lyst til å lese. Og en flott blogg har du også :) Jeg "fant" deg hos "Hva leser du akkurat nå", og her kommer jeg til å titte innom flere ganger! God helg, hilsen Anette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig omtale :-)
      Boka er vel verdt å lese! Deilig med dager som gjør det mulig å fullføre en bok på en dag.

      Slett
  2. Det kom ingen tårer her når jeg leste denne! Jeg holder på med omtalen min nå så jeg legger den vel ut senere i dag. Boken var morsom men jeg likte ikke helt slutten....det ble noe uavklart der på en måte... Herlige med soldager er det så absolutt og snart er det ut å nyte enda en soldag. Ha en fin lørdag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir spennende å lese din omtale også! Nå må jeg velge meg en ny bok. Prøvde meg på én i formiddag, den likte jeg ikke og ga opp etter få timer. Har en bunke å velge i, så finner vel noe annet.

      Slett