torsdag 24. juli 2014

One Night in Winter

Jeg har lest "One Night in Winter" av Simon Sebag Montefiore. Er litt usikker på om jeg skal betegne den som en kjærlighetsroman eller som en politisk roman, men det rette er sikkert begge deler. Handlingen utspiller seg i Moskva i 1945 og det var vel ikke så mye som ikke var politisk der på den tiden. I norsk oversettelse heter den "En vinterkveld".

Fra omslaget:
What would you do if your children were forced to testify against you? 

Moscow, 1945. A Stalin and his courtiers celebrate victory, a teenage boy and girl lie dead nearby. 

But these are no ordinary teenagers; they are the children of Russia's highest leaders. 

Is it murder, suicide or conspiracy? 

So begins a terryfing witch-hunt which unveils secret love affairs in a world of merciless power where the smallest mistake is punishable by death. 

Det er vanskelig å forestille seg et samfunn der alle er redde for å bli angitt, der barn risikerer å bli drept for noe foreldrene kanskje har gjort og der alle sladrer på alle. Samtidig var det nok slik Stalins samfunn fungerte. Dette er rammen for fortellingen og det er også det som gir den spenning. Jeg kunne nok tenkt meg litt mer kjærlighet og litt mindre politikk, gjerne også at noen av romanfigurene engasjerte meg mer.

Tror ikke det kan bli mer enn terningkast tre fra meg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar