fredag 25. juli 2014

The Blazing World

Siri Hustvedt er en forfatter jeg ønsker å like. Noen ganger lykkes jeg, men ofte lykkes jeg ikke. Det er noe med det pretensiøse, det krevende som ikke alltid passer meg. Nå har jeg erfart at "The Blazing World" på bassengkanten, i dirrende hete og med masende unger rundt meg, ikke er en fulltreffer. Muligens ville jeg likt den bedre hjemme på høsten, med ro rundt meg. Eller aller helst som lydbok.

Fra omslaget:
The artist Harriet Burden, embittered by the lack of attention paid her by the New York art world, conducts an experiment: she hides her identity behind three male fronts in a series of solo exhibition. Yet when she unmasks herself, not everyone believes her. 

In a collection of texts compiled posthumonously, Burden's story emerges from a range of sources including her own notbooks and the testimonies of her children, her lover and a dear friend. Each account is different, however, and the stories multiply. But one thing is clear: Burden's involvement with the last of her masks turned into a dangerous psychological game that ended with the man's bizarre death. 

Jeg slet altså litt med boka, synes den engasjerte for lite og som noen av de andre bøkene hennes, får jeg en følelse av at det er viktig for henne at jeg skjønner at hun er en del av den kulturelle eliten. Det er vanskelig for meg å gi noe terningkast for denne, siden jeg altså mistenker at timingen har en stor del av forklaringen for hvorfor jeg ikke likte den så veldig godt. I norsk oversettelse heter den forresten "Denne flammende verden", men jeg foretrekker originalspråket når det er mulig. I praksis altså kun på engelsk...

1 kommentar:

  1. Kraft til å bringe tilbake kjærligheten som gikk tapt, eller til å tiltrekke noen vi elsker. Å utføre kjærlighetsformler er en av de eldste magiske aktivitetene som er engasjert i av mennesker. Love Magic handler om å bringe tilbake lykke, så dette er delen av livet. Det er alltid indre grunner til hvorfor et par er (og hvorfor de ikke er det) i harmoni. Noen ganger kan det skje at til tross for kjærligheten mellom partnere, mangler harmoni, og forholdet tar slutt. Dr Ibinoba Love-magi er en perfekt sjanse til å fikse dette. Har du problemer med kjærlighetslivet ditt? Slagsmål? Disharmoni? Tenker du på å avslutte forholdet ditt? Ofte kan disse problemene løses Når du ikke er i stand til, til tross for mange forsøk på å komme sammen med drømmepartneren din, heter jeg Juliette.. Jeg er så spent på å få min ekskjæreste tilbake med hjelp av denne fantastiske Dr Ibinoba. Denne flotte mannen reddet mitt ødelagte ekteskap, og han har også hjulpet mange mennesker. Mannen min slo opp med meg ved å skilles fra meg for å gifte seg med en annen jente. Etter 5 år med ødelagt ekteskap får jeg fortsatt det som er mitt. Med hjelp fra dr Ibinoba, og nå er jeg glad for å dele med deg at det er noen der ute som kan redde ekteskapet ditt og bringe tilbake ditt ødelagte hjem, eks-forhold og ekteskap tilbake til deg hvis du har et forholds ekteskap eller helseproblem du kan kontakte til denne mannen på WhatsApp-nummeret hans: +2348085240869, e-post: dromionoba12@gmail.com

    SvarSlett