onsdag 23. juli 2014

The Cuckoo's Calling

Jeg har lest "The Cuckoo's Calling", boka som er utgitt under navnet Robert Galbraith, men som altså er skrevet av JK Rawling. Hva som er greia med å gi ut en bok under pseudonym, men etterpå stå frem som forfatteren, skjønner jeg ikke. Hun gjorde det med den andre boka også, gjorde hun ikke? Den tomme stolen?

Boka er underholdende den, den norske oversettelsen heter "Når gjøken galer" og tittelen er altså helt i tråd med originalen. Jeg liker språket til Rawling, og anbefaler alle som klarer å lese engelsk, å droppe den oversatte versjonen. Nå har jeg ikke lest denne oversettelsen, men Harry Potter har jeg lest på begge språk og foretrekker helt klart den engelske versjonen.

Fra omslaget:
When a troubled model falls to her death from a Mayfair balcony, it is assumed that she has committed suicide. However, her brother has HIs doubts and calls in private detective Cormoran Strike to investigate. 

Strike is a war veteran - wounded both physically and psychologically - and his private life is in disarray. The case gives him a financial lifeline but it comes at a personal cost: the more he delves into the young model's world, the darker things become and closer he gets to terrible danger. 

Det er en bra krim dette og det er noen løse tråder også når boka avsluttes. Jeg er altså ikke overrasket over å få vite at dette er første bok i en serie. Jeg anbefaler den, på tross av at mistanken min fra tidlig i boka viste seg å medføre riktighet. Terningkast fire fra meg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar