torsdag 24. juli 2014

The Light of the Evening

Jeg har lest en bok som heter "The Light of the Evening" av Edna O'Brien. Jeg fant den i en bokhylle på ferie etter at jeg hadde lest ferdig alt jeg hadde med meg hjemmefra. Edna O'Brien er nok en ganske kjent irsk forfatter, men hun var ny for meg tror jeg. Denne aktuelle boka har visst blitt lest høyt på BBC, det sier sikkert noe om at hun har et kjent navn i Storbritannia. Jeg har bare sjekket raskt, men har ikke funnet at noen av bøkene hennes er oversatt til norsk. I så tilfelle synes jeg det er rart, for dette er tydeligvis en av de største irske forfatterne i vår tid.

Fra bokomslaget:
Edna O'Brien's commanding new novel is a story of attachment, especially the attachment between a mother and daughter, who yearn for closeness but are also estranged. 

From her hospital bed in Dublin, the elderly Dilly awaits the visit of her daughter, Eleonora, from London. The epochs of her life pass before her; emigrating to America in the 1920s, a romantic liaison she had there, the destiny that brought her back to Ireland, and her marriage into the stately Rusheen. She also retraces Elenora's precipitate marriage to a foreigner, which alienated mother and daughter even more, and Dilly's heart-rending letters sent over the years in a determination to reclaim her daughter. 

Eleonora's visit does not prove to be the glad reunion that it might have been and, in her sudden departure, she leaves behind the secret journal of their stormy relationship, a revelation which brings the novel to a shocking close. 

Jeg likte boka godt, den er fra 2006 og er altså ikke noen ny bok, men jeg har ikke hørt om den før. Jeg syntes kanskje noen av skiftene ble brå og det var ikke alle deler av fortellingen som grep meg like mye. Men alt i alt, en god bok. Terningkast fire fra meg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar