søndag 1. februar 2015

Suksessbomber

Det er rart hvordan ting endrer seg med alderen. Jeg husker at jeg engang for omtrent 20 år siden forsynte meg raust av en kake jeg ble fortalt var dekket med vaniljekrem og deretter ikke fikk i meg stykket fordi det var suksessterte og jeg ikke likte den smørsmaken. Nå synes jeg imidlertid det er veldig godt og til jul lot jeg meg inspirere til å lage suksesskjeks.

Jeg bruker mandelmel i stedet for å male mandlene selv. Mulig det er litt feil, men jeg hater mandelkvernen min!

Kjeksene:
6 eggehviter
300 g sukker
450 g mandelmel

Pisk eggehvitene stive. Det er viktig at bollen og vispene er helt rene, ellers vil det ikke bli stivt nok. Tilsett sukker gradvis. Rør til slutt inn mandelmelet forsiktig. Bruk slikkepott, så risikerer du ikke å røre ut all luften du nå har pisket inn. 

Ha mandelmassen i en sprutepose med en tipp med stor åpning. Sprut rundinger på en bakepapirkledd stekeplate. Jeg ønsket relativt små kjeks, ikke mer enn et par munnfuller og lagde dem på størrelse med en femmer. Røren holdt til ca 60 slike rundinger. Stekes ved 180 grader i ca 12 min. Følg med slik at steketiden blir riktig. De skal være lyst brune langs kanten. La dem avkjøles litt før de flyttes over på rist. 

Kremen
6 eggeplommer
2.5 dl fløte
150 g sukker
3 ts maisennamel
4 ts vaniljesukker (NB! Det er viktig å bruke godt vaniljesukker her, sånt som gir svarte prikker i kremen)
200 g smør

Ha plommer, maizena, sukker og fløte i en kjele og sett den på middels varme. Varm opp mens du rører, etter hvert vil du se at kremen tykner. Det er viktig å røre hele tiden, ellers vil eggeplommene bli til eggerøre i bunnen. Etter at den er kokt opp, skal den småkoke i ca 4 min. Ta kremen vekk fra varmen og rør inn smøret. Avkjøl helt. Før kjeksene skal fylles, piskes kremen opp og fordeles på halvparten av kjeksene. Jeg brukte samme sprutepose til dette, enklere enn å fordele med skje eller kniv. Legg en kjeks oppå hver av de fylte kjeksene. Avkjøl helt igjen. 

Hvis du vil kan du dyppe kjeksene i smeltet sjokolade. Det holder å dyppe halve kjeksen, ellers blir det så mektig. Dessuten er det enklere å holde i den hvis ikke hele er dekket av sjokolade. Jeg brukte ca 300 g sjokolade til så mange kjeks. 

Oppbevares kjølig, gjerne i fryseren. Det kan være greit å vente med sjokoladen til etter at de er tatt ut av fryseren, da unngår du at sjokoladen blir grå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar