søndag 22. februar 2015

"Haren med øyne av rav" - jeg klarte ikke å fullføre!

"Haren med øyne av rav" av Edmund de Waal har ligget på nattbordet mitt lenge. Dette er en bok jeg forventet å like og som jeg ikke hadde lyst til å gi opp. Den fikk strålende kritikker da den ble gitt ut og den har blitt anbefalt av mange bokvenner jeg ellers deler smak med. Allikevel fikk jeg det altså ikke til, jeg orket ikke å fullføre. Det er mulig jeg legger den til side og gir den en ny sjanse ved en senere anledning, men nå mister den plassen på nattbordet.

Fra omslaget:
For Edmund de Waal fulgte det en gåte med familiens samling av antikke japanske netsuker - 264 utsøkte, ørsmå figurer skåret ut i elfenben. Hvem var menneskene som hadde rørt ved netsukene? Hva hadde figurerene betydd for dem? Hva var figurenes historie? 

Haren med øyne av rav er en av de største internasjonale kritiker- og publikumssuksessene fra de siste årene. I sin jakt på netsukenes fortelling tar Edmund de Waal oss med til 1800-tallets Odessa, til Paris' boulevarder og Wiens palasser, og til det ødelagte Tokyo etter andre verdenskrig. Familien Ephrussi var en av Europas mektigste bankierfamilier. Etter nazistenes herjinger var samlingen med netsuker det eneste som var igjen etter familiens veldige imperium. Dette er historien om hvordan de overlevde. 

Jeg har ikke lest nok av den til å kunne vurdere den, men det at jeg etter gjentatte forsøk ikke har klart å fullføre, sier jo også noe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar