søndag 9. februar 2014

Morsdagsdessert

Jeg prøver å innføre dessert hver søndag her i heimen, det har vi ikke hatt før nå i 2014. Siden det er morsdag i dag, valgte jeg det jeg liker best selv. Vaniljekrem, bringebær og noe som knaser. Må visst ønske meg dessertskåler, synes det ser så fint ut med enkeltporsjoner i glass.

Vaniljekrem
2.5 dl melk
1/2 vaniljestang
4 eggeplommer
50 g sukker
1.5 ss maisenna
2 dl fløte

Splitt vaniljestangen på langs og skrap ut frøene. Ha frø, stang og melk i en kjele og kok opp. I mellomtiden piskes eggeplommer, sukker og maisenna sammen. Hell over halvparten av melken, ta ut vaniljestangen. Hell alt tilbake i kjelen, sett tilbake på platen og varm forsiktig opp under omrøring. Ikke la det koke, da vil eggene bli til klumper. Ta av varmen og avkjøl, pisk krem av fløten og bland sammen.

Jeg la vaniljekrem, knuste Gjendekjeks og bringebær lagvis, bruk den kjeksen du har eller liker og de bærene som er tilgjengelige. Mengden vaniljekrem holdt til fire rause porsjoner hos oss, da hadde jeg to kjeks i hvert glass.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar