tirsdag 28. januar 2014

Nøttekake med sjokoladeganache og kaffekrem

I helgen var jeg på hyttetur. Følte veldig at jeg hadde skrytt på meg kakeferdigheter jeg var i tvil om jeg kunne innfri da turkameratenes forventninger ble annonsert. Et par dager før kom det matbrev fra NRK og jeg kom over en kakeoppskrift fra Lise Finckenhagen. Tror forventningene ble noenlunde innfridd, men dette er nok mest en voksenkake. Barna likte den ikke så godt, så det var bare de to eldste i heimen som satte pris på at jeg kom hjem med rester.



Bunn
5 egg
3.5 dl sukker (i oppskriften står det 4 dl melis)
2 ts bakepulver
4 ss hvetemel (går nok fint an å sløyfe)
5 dl malte hasselnøtter (eller mandler)

Pisk eggedosis av egg og sukker. Bland forsiktig i resten av ingrediensene. Hell i en smurt form, ca 24 cm i diameter. Jeg hadde et bakepapir nederst i springformen, det gjorde det lett å få kaka hel ut av formen. Stek ved 160 grader i ca 45 minutter. Den hever fint i ovnen, men synker sammen i midten når den blir tatt ut. Det blir en fin grop å helle fyllet i. 

Sjokoladekrem
200 g mørk sjokolade
2 dl fløte

Varm opp fløten til den koker. Hell den varme fløten over sjokoladen som er hakket i småbiter. Rør til all sjokoladen er smeltet. Sett til avkjøling før sjokoladeblandingen helles over kaka. Vipp litt på formen så sjokoladen fordeles jevnt utover. Den vil stivne når den blir ordentlig kald. 

Kaffekrem
3 dl fløte
1/2 dl sukker
2-3 instant espressopulver

Røres sammen til krem og fordeles over kaka. Pynt med revet eller hakket sjokolade. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar