søndag 16. desember 2012

Lakrisfudge

4 dl sukker
2 dl fløte
Kokes til det når en temperatur på 115 grader. Riktig temperatur er viktig for endelig resultat. Endelig får jeg bruk for utstyret jeg kjøpte til å koke drops med for noen år siden! Settes til avkjøling. 



200 g hvit sjokolade
2 ss smør
2 ss lakrisekstrakt (igjen - takk for dropskokingen min)
1-2 ts svart farge

Når massen er nedkjølt til ca 65 grader, blandes resten i. Smak deg til og tilpass fargen. Helles i en smurt form før det avkjøles og skjæres i biter. Jeg satte formen min i fryseren en stund før jeg skar opp bitene, da var det lettere enn kun etter kjøleskap. Noe av dette skal jeg bruke i konfekt med mørk sjokolade, så nå har jeg noe til alle de seks ulike formene mine. 

2 kommentarer:

  1. Lakris er godt :-) Laget saltlakris karameller forrige uke som ble veldig gode. Istedenfor ekstrakt brukte jeg en pose tyrkisk pepper som knustes godt og blandet det i vanelig karamellmasse (i stedenfor kakao) :-)
    God jul Aud! /Micha

    SvarSlett
  2. Det hørtes også godt ut, Michaela!

    SvarSlett