tirsdag 17. juni 2014

Bak den vakre fasaden

Jeg har fullført "Bak den vakre fasaden" av Katherine Boo og det var dessverre en bok jeg ikke fikk til helt. Jeg lot meg ikke engasjere av noen av rollefigurene og dermed heller ikke av fortellingen. En skuffelse egentlig, for jeg hadde ventet meg noe helt annet.

Fra baksiden:
Annawadi-slummen ligger i skyggen av luksushotellene ved Mumbais flyplass. Det er et sted med bunnløs fattigdom og hjerteskjærende skjebner, men Indias sterke økonomiske vekst tenner håp hos flere av innbyggerne. Vi møter Abdul som vil bli rik på å sortere søppel, Asha som setter alt sitt håp til at datteren skal bli den første i slummen med høyere utdannelse, den unge skrapmetalltyven Kalu og mange andre som streber for å komme seg opp fra bunnen. 

Så blir Abduls familie uskyldig anklaget for et forferdelig lovbrudd, samtidig som den økonomiske turbulensen når India. Ingenting blir som før, men når alt virker tapt og umulig, blir det som forener, større enn det som skiller. Håpet om fremtiden består. 

Bak den vakre fasaden er en hjerteskjærende fortelling og et knippe familier på det indiske samfunnets bunn. I Katherine Boos rike språk for karakterene liv, og portrettene blir varme og levende. Boken er fortellerkunst på sitt ytterste og gir en skremmende, vakker og håpefull beskrivelse av slumlivets forutsetninger og vilkår. 

Når jeg leser dette, kan jeg virkelig ikke forstå at boka ikke engasjerte meg. Men det gjorde den altså ikke. Kanskje var timingen feil, kanskje er det ikke en bok for meg. Lurte på å gi den en toer på terningen, men strekker meg til tre fordi jeg tror jeg kanskje har gått glipp av noe.

3 kommentarer:

  1. Noen ganger får man det ikke helt til med en bok, uansett hvor mye man har lyst. Jeg har det akkurat på samme måte akkurat nå, og det er en smule frustrerende. Men man kan jo ikke like alt. Ønsker deg en flott onsdag, hilsen Anette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Onsdagen har vært fin! Takk for tilbakemeldingen :-)

      Slett
  2. Hei alle sammen, jeg er her for å vitne, om hvordan jeg blir rik og berømt suksessfull modell i verden, jeg har gått gjennom motgang i årevis, siden jeg mistet begge foreldrene mine, kunne jeg ikke gå videre med transportøren min pga. økonomisk løsning da, inntil for fem måneder siden, mente jeg en venn som introduserte meg i frimurerfamilien, først var jeg redd for å bli med, fordi jeg har lest så mye falske nyheter gjennom internett om frimurerfamilien, og som jeg nå vet det er ikke sant, alt var falske nyheter, og jeg vil bruke denne muligheten til å si en stor takk til frimurerfamilien, alle brødre og søstre i denne familien, jeg er så takknemlig for støtten dere alle gir meg, og for de som trodde frimurerfamilien er ond, som ikke kjenner reglene og forskriftene til denne familien, vennligst slutt å dømme hvis du ikke vet om det, og slutt å dele falske nyheter, hvis du er interessert i å bli medlem og nyte fordeler av frimurerfamilien, kontakt av icial adresse nedenfor for mer informasjon.
    Hva skjer; +31687329133
    E-post; info.masonic.oregon@email.cz
    E-post; info.masonic.oregon@gmail.com
    Eller les mer om oss på Facebook-sidelenke; https://web.facebook.com/infomasonicoregon

    SvarSlett