tirsdag 17. juni 2014

Mississippi

I bilen har jeg hørt ferdig "Mississippi" av Hillary Jordan. Sørstatsproblematikk og det er jo egentlig godt beskrevet i mange andre bøker allerede. Allikevel er dette absolutt en lesverdig bok.

Fra baksiden:
Mississippi, 1946. Byjenta Laura McAllen flytter med ektemannen Henry og de to små døtrene deres til en avsides plantasje i Mississippi-deltaet. Henry elsker jorda, men Laura sliter med å finne seg til rette på landet og med sin hatefulle svigerfar. 

Da Henrys bror Jamie og den svarte forpaktersønnen Ronsel vender hjem fra krigen, endrer livet seg. I Jamie finner Laura en som ser henne og forstår. Også Ronsel finner en venn i Jamie. Men i et lokalsamfunn preget av dyp rasisme er det vanskelig å være forsiktig nok. Snart trår Ku Klux Klan ut av skyggene. 

Laura, Henry, Jamie og den svarte forpakterfamilien forteller alle sin versjon av historien. Mississippi har vært en internasjonal bestselger siden den først kom ut i 2009. 

Det fungerer fint at de ulike kapitlene har ulike fortellerstemmer og det er lett å forstå de ulike rollefigurene, hva som motiverer dem og hva som er deres drømmer og hva de frykter. Boka er lest av Bodil Vidnes-Kopperud og hun har en behagelig stemme. Jeg ville nok likt det enda bedre hvis det var ulike opplesere også.

Boka er flott, jeg skjønner godt at den har blitt solgt i hopetall. Terningkast fem fra meg.

2 kommentarer:

  1. Spennende, denne må opp på leselista! Jeg har faktisk aldri hørt en eneste lydbok, har tenkt mange ganger at jeg burde prøve, men det har liksom aldri blitt noe av det...

    SvarSlett
  2. Jeg har alltid en lydbok i bilen, Anette. Det er så kjedelig å høre på radioen og med en bok er tiden det tar fra A til B litt mindre bortkastet...

    SvarSlett