lørdag 31. desember 2011

Kinesiske innvandrere i New York

Jeg har lest noe som vel er enda en jentebok. Når jeg tenker etter, hva er det som ikke er jentebøker egentlig? Mannen og jeg har delt ganske mange krimbøker, noen fantasybøker og Shantaram. Lite ellers tror jeg. Det er vel bare sånn at damer leser flere bøker og dermed blir det flere jentebøker.

"Midt imellom" av Jean Kwok handler om en 12-årig jente som kommer flyttende til New York fra Hong Kong. De kommer fra fattigdom og flytter til enda mer fattigdom. Hovedpersonen er skoleflink og får som mål å skape en bedre tilværelse for seg og moren. Jeg tror dilemmaene hun beskriver, mellom det å ville være amerikansk og det å opprettholde det kinesiske, er relevant for alle innvandrere.

Jeg likte boka godt! Underholdende, bra språk og fine beskrivelser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar