onsdag 16. oktober 2013

De forsvunne hendene - en bra bilbok

Egentlig har jeg slått opp med krim og egentlig prøver jeg mest å høre på bøker som det krever litt av meg å lese. I bilen er det liksom så greit å velge boka allikevel, mellom kø og P4 er en bok nesten alltid å foretrekke.

"De forsvunne hendene" av Robert Wilson er en krim og den er ikke vanskelig tilgjengelig litterært eller innholdsmessig. Jeg fant den imidlertid mellom lydbøkene på kontoret og tok den med meg før jeg sluttet der selv om boka er det jeg egentlig ikke ville ha. Både krim og lett underholdning... Som erstatning satte jeg igjen veldig mange andre. Boka er lest av Per Kristian Gudmundsen og både fortellerstemmen og oversettelsen fungerer bra.

Javier Falcón skal etterforske noe som ved første øyekast ser ut som en familietragedie der mannen først har drept kona si og deretter seg selv mens deres 7-årige sønn er på overnatting hos naboen. Etter hvert viser det seg at terrorisme, spionasje, korrupsjon i flere samfunnslag, trafficking og seksuelt misbruk av barn. En passe blanding av kriminaletterforskning og privatliv, jeg liker best at man også får se at etterforskeren er et menneske. Jeg har tidligere lest "Et lite drap i Lisboa" av samme forfatter og jeg likte den også. Bra bøker! Underholdende og godt skrevet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar