mandag 14. oktober 2013

Nonnen - dørgende kjedelig!

Jeg har gjort et forsøk på å lese "Nonnen" av Simonetta Agnello Hornby og må innrømme at jeg ikke kom halvveis en gang før jeg konkluderte med at dette var dørgende kjedelig.

Bokomslaget var lovende nok. Forlagets egen omtale er slik: Medrivende historisk roman fra forfatteren av Mandelplukkersken og Arvetanten. Agata vokser opp i Messina på Sicilia på midten av 1800-tallet, som nest yngste datter i en fin, men ikke lenger velstående familie. Når faren dør og moren ikke finner en passende ektemann til henne, snus livet på hodet. Agata sendes i kloster, hos sin tante abbedissen. Der er livet hardt og fullt av prøvelser. Utenfor klosteret står Italia i brann, og de voldsomme opptøyene griper direkte inn i Agatas liv. Og hun er på ingen måte klar for å oppgi kjærligheten og leve et helt liv bak murene. Nonnen er en engasjerende og levende fortelling om en sterk kvinnes kamp for å leve sitt eget liv, i en tid preget av intriger, pasjoner og store politiske omveltninger.

Men så ga den meg altså ingenting. Det kan hende jeg ikke var tålmodig nok, men jeg gidder ikke kaste bort tiden på en bok jeg synes er kjedelig når jeg vet at det finnes så mange bra bøker der ute som jeg neppe rekker å lese. Hvis noen faller borti denne og tenker at den så da ikke så verst ut, så er dere herved advart: Finn en annen bok!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar