mandag 14. oktober 2013

The light between oceans - en grei bok

Jeg har lest "Light between oceans" av M.L. Stedman. Den er oversatt til norsk og heter faktisk "Lys mellom to hav". Ofte synes jeg titler oversettes til det ubegripelige, men her er altså tittel helt i samsvar med originalen og det får meg til å tenke at oversettelsen av selve boka også funker. Det vet jeg imidlertid ingenting om siden jeg altså har lest den på engelsk.

Tom vender tilbake til Australia etter å ha tjenestegjort i første verdenskrig. Han har svært lite å vende tilbake til og søker jobb som fyrvokter på et fyr mellom Stillehavet og det Indiske hav. På vei til vervingskontoret treffer han en ung dame som skal komme til å forandre livet hans. De to ender opp sammen (røper ikke for mye av handlingen ved å avsløre det, det fremkommer allerede på første side). 

On the day of the miracle, Isabel was kneeling at the cliff's edge, tenking the smal, newly made driftwood cross. A single fat cloud snailed across the late-April sky, which stretched above the island in a mirror of the ocean below. Isabel sprinkled more water and patted down the soil across the rosemary bush she had just planted. 

"... and lead us not into temptation, but deliver us from evil," she wispered. 

For just a moment, her mind tricked her into hearing an infant's cry. She dismissed the illusion, her eye drawn instead by a pod of whales weaving their way up the coast to calve in the warmer waters, emerging now and again with a fluke of their tails like needles through tapestry. She heard the cry again, louder this time on the early-morning breeze. Impossible. 

Boka berører kanskje det næreste en kan komme i livet - lengselen etter et barn og hva det kan gjøre med en selv hvis denne lengselen ikke innfris. Den er godt skrevet, beskrivelsene av både personer og omgivelser er gode. Allikevel fenget den meg ikke 100% før helt mot slutten. En helt grei bok, men ikke mer enn det.



1 kommentar:

  1. Denne har jeg vurdert å lese, men har ikke helt klart å bestemme meg for om jeg skal gjøre det.... Luksusproblem helt klart, men samtidig blir jeg ekstra nysgjerrig når en bok ikke alltid for toppomtaler ;)
    Takk for inspirerende omtale, så får jeg se hva jeg ender opp med

    SvarSlett