mandag 23. juni 2014

Så lenge det er stjerner på himmelen

Jeg har lest ferdig "Så lenge det er stjerner på himmelen" av Kristin Harmel. Kunne vært norsk med det navnet, men er amerikansk. Jeg leste boka på reise med 8-åringen og han lurte flere ganger på hvorfor jeg gråt. Den var veldig rørende og søt faktisk.

Fra baksiden av boka:
I en alder av trettiseks år er Hope ikke ukjent med dårlige nyheter. Moren er død av kreft, mannen forlot henne for en tjuetoåring, og bankkontoen hennes er nesten tom. Drømmen om å bli advokat er for lengst lagt død, og hun driver et familiebakeri på konkursens rand i Cape Cod samtidig som hun oppdrar et barn på terskelen til tenårene. Nå er også Hopes elskede, franskfødte bestemor, Mamie, som har forbløffet CapeCod med sine fantastiske kaker i mer enn femti år, i ferd med å forsvinne inn i Alzheimerståken. Men i et sjeldent øyeblikk av klarhet innser Mamie at med mindre hun forteller Hope om sin fortid, så vil hemmelighetene hun har båret i så mange år være tapt for alltid. Dermed avslører hun noen få, mystiske flikker av en tragisk historie i Paris, og sender Hope avgårde til Frankrike i håp om å avdekke en sytti år gammel gåte. 

Hopes følelsesmessige oppdagelsesferd fører henne gjennom bakeriene i Paris og tre religiøse tradisjoner, alle ledet av Mamies fortellinger og hjemstedets sødmefylte smaker. Etter hvert som Hope setter sammen puslespillbrikkene, oppdager hun grufulle Holocaus-fortellinger kombinert med mektige vitnesbyrd om sin egen families vilje til å overleve i en verden som har gått fra forstanden. Og for å gjenforene to elskere som har blitt revet fra hverandre av terroren, er det eneste hun trenger en anelse mot og troen på at Gud eksisterer overalt, selv i en kake...

Boka er en anelse "Saras nøkkel" ispedd kakepppskrifter, kjærlighet, sorg og savn. Som allerede avslørt, gråt jeg mer enn en gang underveis og ellers koste jeg meg veldig. Lettlest og engasjerende, i hovedsak feelgood, men uten å bli overflatisk og forutsigbar. Jeg likte den godt nok til at det blir en femmer på terningen.

1 kommentar:

  1. Denne boken er fantastisk nydelig! Jeg gråt i bøtter og spann jeg også :)

    SvarSlett