torsdag 19. januar 2012

100-dagers kaker

I går ble årets andre og tredje kake produsert i heimen, altså til 100-dagers festen til midtimellomgutten. Oppskriften fant jeg på nettet en gang for mange år siden, vet dessverre ikke lenger hvem jeg skal takke for den beste langpannesjokoladekaka jeg vet om. Ungene er veldig glade i den de også!

9 dl hvetemel
9 dl sukker
4 ss bakekakao
2 ts vaniljesukker (helst sånn ekte med svarte prikker i)
2 ts natron
400 g smør
1 beger lettrømme
4.5 dl lunkent vann
4 egg

Sett ovnen på 180 grader. Bland det tørre for seg. Smelt smøret, bland det med rømmen og vannet, hell det sammen med det tørre og bland sammen. Visp eggene raskt sammen og bland med resten. Stekes i 40 minutter midt i ovnen.

Fyll:
150 g romtemperert smør
1 pk melis
3 ss kakao
2 ts vaniljesukker
0.5 dl sterk kaffe

Rør sammen til det er lyst og luftig. Smør det utover kaka når den har blitt kald og pynt etter behag

2 kommentarer:

  1. Hei der! Skjønte først nå at det er din egen blogg jeg fant link til. Det ser koselig ut her inne, her skal jeg kikke litt rundt!!
    Annette

    SvarSlett
  2. Ikke noe Knausgård hos meg, men noen andre bra bøker finner du kanskje ;-)

    SvarSlett