lørdag 14. januar 2012

Hysterisk morsomt og nokså traurig

To nye bøker siden sist. Tar den beste først jeg.

"Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant" av Jonas Jonasson handler, kanskje ikke overraskende, om en hundreåring som klatrer ut av vinduet sitt på aldershjemmet og forsvinner. Det hele starter på bursdagen hans, rett før kommunalråden, lokal presse, andre beboere og personale skal markere den store begivenheten det er å fylle hundre år. Til tider hysterisk morsomt! Boka veksler mellom å beskrive hvordan de utroligste begivenhetene utspiller seg etter at han klatret ut av vinduet og han tilbyr seg å passe på en koffert på busstasjonen og hvordan han har opplevd sitt hundreårige liv. Det er særlig de språklige vendingene og hundreåringens resonnementer som har fått meg til å le høyt i bilen. Jeg har nemlig hørt boka som lydbok på mine lange turer i rushtrafikken i Oslo. Anbefales varmt! Dette tror jeg forresten ikke er en jentebok heller, regner med at det er morsomt for mannfolka også.



"Forbannet velsignet" er skrevet av Anne Ch Østby og er egentlig en nokså traurig greie. Historien fortelles gjennom en rekke kvinners fortellerstemmer, de fleste av dem i familie med hverandre. En mor, hennes to døtre og de to døtrene til en av døtrene. Det eneste morsomme for meg var at moren til de to yngste jentene er psykolog og virkelig er en parodi på den som skal gjøre alt "riktig", totalt løsrevet fra egne emosjoner og reaksjoner. Jeg vil tro de aller fleste lever veldig godt uten å lese denne og det var sikkert ikke uten grunn at den ble solgt for 99 kroner i bokhandelen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar