tirsdag 24. januar 2012

Herlige muffins

I dag har vi hatt vennegruppe her for midtimellomgutten og da passet det å lage noe godt. Kaller det årets fjerde kake jeg, selv om muffins vel ikke er kake hvis man skal være pinlig nøyaktig. Fant to oppskrifter på Trines Matblogg. For dem som ikke har vært innom bloggen hennes - anbefalingen er hermed overbrakt!

Gulrotmuffins med eple og sjokolade
3 egg
2.5 dl matolje
100 g demerasukker
250 g sukker
2 ts vaniljesukker
2 ts kanel (i oppskriften står det også 1/2 ts muskat, det droppet jeg)
1/2 ss natron
1/2 ss bakepulver
325 g hvetemel
100 g mørk kokesjokolade
400 g revet gulrot
1 1/2 revet eple (jeg brukte bare 1 eple, det gikk fint)

Rør egg, sukker og olje til en lys og luftig røre. Tilsett det tørre, bland forsiktig. Rør i hakket sjokolade. Tilsett gulrot og eple. Ha i store muffinsformer (skal holde til 16 store står det i oppskriften, jeg fordelte det i 12) og stek midt i ovnen i 25-30 minutter ved 180 grader.

Lagde en krem litt på slump med Philadelphia ost, smør, melis, vaniljesukker og sitron.

I tillegg lagde jeg sjokolademuffins, også dem fra Trines Matblogg http://trinesmatblogg.no/2009/10/05/sjokolademuffins/http://trinesmatblogg.no/2009/10/05/sjokolademuffins/

1 kommentar:

  1. Ja, jeg skal prøve å bli litt bedre på baking. Kanskje starte her. Stort sett går det i pizzadeig. Demerasukker er jeg litt usikker på hva er, men jeg kan jo høre med deg neste gang vi ses. EspenL

    SvarSlett