lørdag 14. januar 2012

Skomaker, bli ved din lest! Alt det andre kan du faktisk ikke!

Jeg har lekt rørlegger i dag og skaffet oss enda en regning. Det er jo godt å sørge for i januar mener jeg. Minstejenta hadde skyhøy feber i går og dagen i dag ble en innedag. (Joda, det handler om rørlegger, bare vent). Jeg bakte rundstykker siden vi allikevel måtte være inne, da har man den tiden man trenger til heving av deigen. Når bakebollen skal vaskes kommer det deigrester i vasken og det var da jeg tenkte at nå har jammen vannet rent unna sakte lenge nok. Jeg prøvde med de lure triksene, jeg har nemlig hørt at Plumbo kan skade plastrørene. Helte nedi masse vann, helte nedi bakepulver. Det bruste fint og løsnet opp litt, men vannet surret fortsatt nokså sakte rundt.

Så da skrudde jeg opp den greia som går ned til røret. Det var det utrolig ekkelt! Bare det er nok til å være sikker på at jeg er glad jeg ikke ble rørlegger. Jeg fikk unna mye og følte meg temmelig tøff og handy som fikset dette helt selv. For å få vekk resten, skulle jeg gni litt rundt omkring og da skar jeg meg skikkelig på en skarp kant. Skylte med masse vann, det var nødvendig for det var sikkert masse skitt i såret. Det eneste dumme var jo at jeg hadde skrudd opp det som fester vasken til røret under, så det ble temmelig vått på gulvet.

Jeg fant ut at det var best å skru fast igjen, godt, sånn at det ikke skulle bli mer vann på gulvet. Jeg skrudde hardt og lenge og plutselig ble det veldig mye lettere å skru. Hele den plastgreia som røret sitter fast i og som den metallgreia skulle festes i, hadde røket tvers over. Så nå har jeg altså plaster på fingeren, veldig våte sokker, en vask på kjøkkenet som ikke kan brukes og sikkert en fin regning i vente når rørleggeren kommer. Har dere forresten tenkt på hvor vanskelig det er å klare seg uten vask på kjøkkenet? Ingenting som kan skylles, ingenting som kan vaskes og alt må settes rett i oppvaskmaskinen. Kjeler og alt. Det siste er ikke så verst da! Rundstykkene ble gode da og jeg vet at drømmen om å være håndverker er best som drøm for meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar