onsdag 15. februar 2012

Hjelper vi hverandre?

De siste dagene har det kommet i hvert fall to oppslag i pressen om folk som har kjørt ut med bilen sin på det glatte føret og som ikke har kommet seg ut av bilen. Det i seg selv er jo ikke verdt de store overskriftene, men det at en masse biler bare kjører forbi uten å stoppe - det er trist og skremmende synes jeg.
http://www.tv2.no/underholdning/broom/-hvorfor-stoppet-ingen-og-hjalp-til-3707985.html
http://www.dagbladet.no/2012/02/13/nyheter/innenriks/trafikkulykke/bil_og_trafikk/20219298/
Det er interessant at man i begge tilfellene peker på at veitrafikkloven krever at man hjelper andre bilister i nød. Ektefellen til kvinnen i Sogn og Fjordane har sågar politianmeldt de som kjørte forbi når kona hans satt fast i bilen og var skadet. Lurer på om det vil få følger for noen at de fortet seg til jobb heller enn å bistå?

Som student leste jeg om en amerikansk dame som ble drept utenfor et boligkompleks - flere så det og ingen gjorde noe som helst. De grep ikke inn og de ringte heller ikke til politiet. Forklaringen var at når så mange så noe, så tenkte alle at noen andre foretok seg noe. Jeg tenkte at dette ville aldri kunne skjedd her hjemme, men nå lurer jeg. Det har jo også vært flere oppslag om folk som kollapser på gata og forbipasserende bare tråkker over den som ligger der.

Hvor ble det av det varme og inkluderende samfunnet? Hvor ble det av nabokjerringa til Gro? Ser du henne? Jeg synes hun gjemmer seg for ofte!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar