søndag 19. februar 2012

Maleren fra Shanghai

Det er mange dager i løpet av uka at jeg synes veien fra Kolbotn til Sandvika er lang, det positive i det er at jeg får med meg noen bøker på veien. Jo mere kø, desto flere kapitler. På lydbok selvfølgelig, det går ikke så sakte at jeg kan lese en bok mens jeg kjører. På fredag ble jeg ferdig med "Maleren fra Shanghai" av Jennifer Cody Epstein.

Boka handler om en fattig 14 år gammel kinesisk jente som blir solgt av onkelen sin til prostitusjon og som ender som verdensberømt maler. Jeg lurte underveis på om dette var fiksjon, men ser nå når jeg googler at det er en sann historie. Eller i hvert fall at den bygger på en sann historie. Den viser tydelig at kvinners rolle er annerledes i Asia enn i Europa, men også at det på verdensbasis har skjedd store endringer på 1900-tallet.

En vakker bok synes jeg, engasjerende og lærerik. Det er fremmed at en fremgangsrik kvinne er en manns eiendom. På tross av det, er hennes indre kamp mellom det å ønske selvstendighet og det å ønske fellesskap gjenkjenbar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar