søndag 23. september 2012

To nye bøker

"Ta vare på mamma" er en koreansk bok, skrevet av Shin Kyung-Sook. Den er solgt i et stort opplag i mange land. Å vite at så mange har likt den og kjøpt den, var den viktigste grunnen til at jeg fortsatte å lese den første halve delen. Jeg syntes den var rar og litt kjedelig til å begynne med, men den tok seg helt klart opp etter hvert.

En mamma forsvinner på en t-banestasjon i Seoul og ingen skjønner hvor hun har blitt av. Historien fortelles gjennom hennes nærmeste familie. De leter etter henne bokstavelig talt - og i overført betydning. De erkjenner at de ikke kjenner henne og at de aldri egentlig har satt pris på hvem hun er og hva hun har gjort for hver av dem og for familien sin.

Det tok meg altså litt tid å bli fenget av den, det var mye som var fremmed for meg til å begynne med. Etter hvert ble perspektivene mer gjenkjenbare og jeg kunne kjenne igjen min egen følelse av å ikke egentlig kjenne mine egne foreldre.
Terningkast: 3



Deilig med nok en lydbok som fyller ellers ulidelig lange minutter i bil. Pippa Lee har vært gift med den tretti år eldre ektemannen Herb i mange og lykkelige år. Nå nærmer hun seg 50 år og mannen har solgt huset deres slik at de kan flytte til et boligkompleks for eldre. Dette komplekset kalles "Rynkeby" på folkemunne og Pippa er innstilt på å videreføre deres lykkelige samliv ved å være perfekt hustru for Herb og en god mor for deres to barn. Det gjør imidlertid noe med henne å igjen skulle være mye eldre enn alle de omgir seg med. Hennes tilbakeblikk på sin egen ville ungdomstid gjør at hun får forståelse for hvorfor hun har tatt de valgene hun har tatt. På veien mot det mer stabile familielivet har Pippa mistet mye av seg selv.

En morsom bok, noen av hendelsene er usannsynlig dramatiske, men alt i alt en veldig lesverdig bok!
Terningkast: 4

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar