søndag 3. februar 2013

Fint fra Iran og litt rart fra Barcelona

Jeg har lest "Det som ventet meg" av Parinoush Saniee, en bok som følger en jente fra hun fødes i 60-tallets Iran og frem til hun er en middelaldrende kvinne. Som ungdom forelsker hun seg i en jevnaldrende gutt, men familien hennes godtar ikke forelskelse som grunnlag for ekteskap. De tvinger henne derfor til å gifte seg med en mann hun aldri har sett.

Ektemannen er politisk aktiv og boka viser hvordan hans politiske standpunkt gjør at familien under et regime er helter og under et annet er ønskete og kan fengsles og tortuteres.

Som godt voksen treffer hun igjen ungdomsforelskelsen og må selv ta et valg på hvorvidt det er akseptabelt å følge sine egne følelser eller om samfunnets strenge krav til kvinner fortsatt skal veie tyngst.

Boka er tidenes mest solgte bok i Iran og det skjønner jeg godt! En bok som anbefales.
Terningkast: 5


I bilen har jeg i det siste hørt "Engelens spill" av Carlos Ruiz Zafón. Bokas forfatter har også skrevet "Vindens skygge" og kanskje gjorde det at jeg hadde litt for høye forventninger?

Også denne boka utspiller seg i Barcelona. Forfatteren David Martin har nettopp etablert seg i Tårnhuset for å skrive bestselgerromaner når han oppsøkes av en forlegger som tilbyr ham et svimlende beløp for å skrive en helt spesiell bok. Samtidig oppsøkes han av to unge kvinner. Den ene forelsker han seg hodestups i, den andre tilbyr ham å være sekretæren hans. Oppryddingen i Tårnhuset gjør at det avdekkes hemmeligheter han nok ikke burde visst og plutselig virvles han inn i en handlingsrekke som involverer flere mord og som det viser seg vanskelig å stoppe.

Jeg er altså usikker på hvor godt jeg likte boka. Språket er godt, beskrivelsene flotte, men det er noe jeg ikke helt tror på i handlingen.
Terningkast: 3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar