søndag 24. februar 2013

Det litterære hjørnet


"Sienas datter" av Marina Fiorato er en bok i samme sjanger som de andre denne forfatteren har skrevet. Fra før har jeg lest "Glassblåseren fra Murano", "Fruen av Saranno" og "Botticellis hemmelighet" og nå er det nok tror jeg. 

"Sienas datter er flott fordi den utspiller seg i Toscana, fordi jeg kan være tilbake på plassen der min eldste en gang fikk kjeft av uniformert politi fordi han sprutet vann på kirken og fordi den henviser til mye italiensk historie. Selve fortellingen er imidlertid ikke all verden og ikke språket heller. 

Historien utspiller seg på 1700-tallet, der Pia skal være premien som sikrer faren innflytelse over byens videre utvikling. 

Terningkast: 3




I bilen har jeg i det siste hørt "En langvarig forlovelse" av Sebastien Japrisot. Det tok tid før jeg kom inn i den, hadde det vært en bok på papir tror jeg at jeg hadde avsluttet den før den var slutt. Jeg er glad jeg ikke ga opp! 

I 1917 blir fem franske soldater dømt til døden for å ha skadet seg selv i håp om å bli dimmitert fra fronttjeneste. Mathilde, som er forlovet med en av dem, nekter å tro på beskjeden hun får at hennes kjæreste har "falt for fedrelandet". Hun bruker all tid og alle krefter på å finne svaret på hva som egentlig skjedde og får på den måten vite alle hemmeligheter og løgner, håp og lengsel, kjærlighet og savn de andre fire har etterlatt seg. 

Terningkast: 4



Per Pettersons "Jeg nekter" var en herlig bok å lese! Det er lett å tro at en som har vunnet Nordisk Råds Litteraturpris og andre høythengende priser, skriver et vanskelig tilgjengelig språk og en like vaskelig handling. På samme måte som "Ut å stjæle hester", er denne boka lettlest, engasjerende og gripende. 

Jeg har lest lite norsk i det siste, men det er fint å lese en historie som utspiller seg i områder som er kjente for meg. Tommy og Jim er i Lillestrøm, på Flateby, de treffer damer på Olavsgaard og de spiser lunch på Lillestrøm City. 

Boka begynner med at Tommy kjører over brua fra Ulvøya og kjenner igjen barndomskompisen som står og fisker. De har ikke sett hverandre på mer enn 30 år, men han skjønner allikevel med det samme hvem det er som står der. Og så veksler historien mellom tilbakeblikk fra 60-tallet, 70-tallet og nåtid. 

Terningkast: 5

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar