tirsdag 17. april 2012

Bok fra India igjen

Jeg har vært på tur og hatt masse tid til lesing. Kom meg kjapt gjennom "Hegrenes dal. Den indiske kaffeplantasjen" av Sarita Mandanna og angret litt da jeg var ferdig. Det ble vanskelig å komme i gang med en annen bok etter denne.

Boka starter i 1878 da Devi blir født som det første jentebarnet i familien på over 60 år. Hun er en sterk jente som klarer å få det som hun vil i de fleste sammenhenger. Det er en spennende bok, både fordi handlingen ligger så lang tilbake i tid og fordi jeg igjen får innblikk i en kultur som er langt unna den norske. Devi er imidlertid ikke det jeg forbinder med en typisk indisk ung jente og etter hvert voksen kvinne. Hun bærer ansvaret for familien og familiens forretninger og for egne forelskelser og lidenskaper på en annen måte enn jeg har tenkt at indiske kvinner gjorde på begynnelsen av 1900-tallet.

Boka anbefales varmt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar