lørdag 21. april 2012

Tips om barneoppdragelse

Midtimellomgutten hadde besøk av en kamerat da bror og søster igjen hadde en feide, moren deres igjen ga nokså streng beskjed om at de fikk slutte å krangle og midtimellomgutten igjen raste opp trappa og smalt igjen døra på rommet sitt. Da var det at kameraten ga moren til midtimellomgutten noen velmente råd. "Det er nesten alltid sånn at mammaer og pappaer kjefter mest på den som er størst. For den minste pleier nesten aldri å få like mye kjeft. Det er ikke så veldig lurt altså, for da blir den største veldig lei seg. Og hvis den som er minst ikke får kjeft, så blir den veldig bortskjemt altså!" Jeg måtte smile og lurte på om det alltid var sånn og det bekreftet han. Jeg smilte enda bredere, kanskje jeg til og med lo litt og minte kameraten på at han jo er minst hjemme hos dem. "Ja, men jeg er veldig bortskjemt. Det sier i hvert fall storebroren min!"

Sånne tips er bedre enn dem som drypper fra velmenende voksne egentlig. Jeg har fått tips om at jeg er altfor streng og jeg har fått tips om at jeg passer altfor dårlig på og at jeg er for lite streng. Et par ganger har den velmente fått til svar at det er rart at ungene mine overlever uten at den andre er der og passer på.

Det er vel rett og slett sånn at velmente råd om barneoppdragelse som man slett ikke har bedt om sjelden er velkomne og ennå sjeldnere etterleves.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar